dinsdag 4 juni 2013

Recept: fresh lemonade


























Als ik aan lemonade denk, dan denk ik aan een tekenfilm die ik toen ik jonger was op de televisie zag. Twee meisjes stonden op de stoep voor een riant Amerikaans huis achter een kraampje limonade te verkopen. Ik herinner mij nog goed wat ze riepen: "Lemonade! Fresh squeezed lemonade!" Wat er vervolgens gebeurde was dat een gemeen buurjongetje voor de grap in een van de kannetjes zijn behoefte deed. Er kwam op dat moment een dorstige buurman langs die snel wat limonade wilde drinken. Wat er vervolgens gebeurde weet ik niet meer, maar dat kun je zelf wel invullen!


Het recept is een erg makkelijk te onthouden recept. Je kunt het recept naar smaak aanpassen: houd je van zoet dan gebruik je wat meer suiker, houd je van minder zoet, dan laat je wat suiker weg: makkie! Het recept staat in Amerikaanse cups weergegeven. Dit vind ik zelf erg handig, omdat je zo niks hoeft af te meten.

Wil je toch liever met Europese maten werken: 1 cup suiker is ongeveer gelijk aan 200 gram suiker en 1 cup vloeistof is ongeveer gelijk aan 240 milliliter vloeistof. Je kunt ook een regulier glas nemen in plaats van een cup. Het gaat erom dat je ongeveer gelijke delen van elk product gebruikt.

Benodigdheden
1 cup water
1 cup suiker
1 cup citroensap (ongeveer 7 citroenen)
+
3 a 4 cups water om de limonade te verdunnen

Wat moet je doen?
Doe 1 cup water met 1 cup suiker in een pan en laat de suiker in het water smelten. Giet hier 1 cup citroensap bij en laat het mengsel even afkoelen. Giet er vervolgens 3 a 4 cups water bij om de limonade te verdunnen. Gooi er eventueel wat citroenpartjes bij. Laat de limonade ongeveer 30 tot 45 minuten in de koelkast koud worden.

Tip: vervang het water door thee (bijv. jasmijn thee, groene thee) voor een frisse citroen ijsthee

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel lekker uit. Tip: gooi er wat munt in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een goed idee! Of wat rode vruchtjes, limoenschijfjes of plakjes komkommer om het op te frissen.

      Verwijderen